Könsroller.

Det är lite diskussioner om detta överallt tycker jag , framför allt på familjeliv.
Läste på detta Eisas blogg ( länkar till inlägget ).

Vi klär Ängla i rosa , mestadels , visst har hon lite annat men största delen är rosa,
hon är en tös & det ska synas ;)
Likaväl som om det hade blivit en pojke hade jag klätt honom i pojkkläder.
Kalla mig idiot , i give a f...
Skulle ALDRIG klä min son i rosa,lila,rött bara för det ska vara så ,
för då visar man jämndställdhet !

Att ge flickor bilar innebär inte att dom vaggar dom , eller att en pojke skulle göra rally med en docka.
Jag är ett levande exempel på det, jag var en riktigt pojkflicka när jag var liten.
Älskade att leka med bilar & lekte även med docker också ,
men jag satt inte & gulligullade med bilarna iallfall,
jag lekte tarzan & slog av tänder , sprang runt i emil keps & träskor.
Ja tänka sig , jag blev lika mycket flicka för det.
Hatade allt som hade med uppsatt hår & klänningar att göra,
men det innebar inte att jag skulle vara sånt hela tiden.
Min mamma satte på mig flickkläder som bebis & ändå blev jag inte den "typiska" tjejen.

Därför tror jag inte man behöver överdriva , jag vet vad jämnställdhet innebär & skulle ALDRIG
finna mig i att stå som en hemmafru , mammaledig eller ej.
Här hemma sköter vi båda om hemmet .
Jag lagar oftast maten , men Daniel tar oftast tvätten .
OCH ändå satte min mamma på mig flickkläder , gav mig docker ?
Så hur hemskt är det nu egentligen att klä sina barn i rosa om det är flickor eller pojkar i blått?

Krävs det att man ska klä barnen i alla möjliga färger mm för att bevisa något för andra
så tycker jag man borde ta en funderare , kan man inte lära sina barn att det är jämnställdhet som gäller
på annat vis är det ju pinsamt.

Sen får dom som skiter fullständigt i vilket ( som jag ) skit för man klär sina barn i det där heeemska
könsdiskriminerande färgerna , en smäll på fingrarna ;)

Nej , ibland undrar man vart samhället är påväg .
Jag kommer lära min dotter att oavsett om du är man eller kvinna har du samma rätt,
samma möjligheter oavsett vad andra säger,
det krävs inte att jag ska sluta klä henne i något som antyder på flickkläder.








Postat av: Lisa

Jag kommer att klä min pojke i rött, det är fint tycker jag :) jag kommer inte att klä min flicka i bara rosa eller lila, jag tycker att det är fint med alla möjliga färger! Jag var också lite av en pojkflicka faktiskt :) men jag var flicka också, haha, en jävla blandning! Jag tycker att det är upp till var och en :)

2009-02-11 @ 20:36:57
URL: http://lising.blogg.se/
Postat av: Linda

Hur e läget med er idag?

Det här med klädernas färger, idag väljer mina stora barn kläder själva. De e med i affären när vi ska handla och det händer att sonen vill ha en rosa tröja, javisst får han det då.

2009-02-12 @ 10:19:10
URL: http://easytolove.blogg.se/
Postat av: linda

jag tycker som du, väntar nr 3 som e en pojk. i lådorna väntar blå kläder. Men när han blir större får även han välja

2009-02-12 @ 17:54:12
URL: http://easytolove.blogg.se/
Postat av: Natha

Tror inte jag sett en enda flicka i annat än flickkläder och pojkar i pojkkläder på dagis. Skulle ju vara konstigt annars. Barn är ärliga och barn dömer. Sen om lillen vill ha rosa klänningar när han kan bestämma själv så visst får han väl de men så länge han inte har någon egen talan vad gäller kläder så blir de pojkkläder ;)

2009-02-16 @ 18:38:01
URL: http://nathaliedeniz.blogg.se/
Postat av: Natha

Läste lisas de där med att klä killar i rött och det tycker jag faktiskt kan vara fint. Lillen hade illröda byxor men så hade han en matchande tröja med en röd bil på, då ser man ju fortf att det är en pojk. Det är bara lila och rosa jag inte skulle ha på en pojk och sen typ grönt och blått på en tjej, sen tycker jag nästan resten är ganska neutralt, beror ju lite på vad man blandar med också;)

2009-02-16 @ 18:40:29
URL: http://nathaliedeniz.blogg.se/

BRA ATT VETA INNAN DU KOMMENTERAR:
1. Din kommentar granskas av mig innan den publiceras i bloggen
2. Frågor etc besvaras inte i bloggen, har du en fråga lämna din @ eller bloggadress.
3. Reklam & annat trams raderas direkt!
4. Hot polisanmäls!

Namn
E-post * publiceras ej
Hemsida/Blogg

Kom ihåg mig?