MVC besök - hälsosamtal

Igår var jag på hälsosamtal hos barnmorskan ( samma som jag hade under grav. med Ängla ).
Vi pratade lite om allt möjligt & jag fick uppdatera henne lite om vad som hänt sedan sist & så.
Var ingen diskussion om läkartid och det blev jag väldigt glad över så på Måndag ska jag träffa
läkaren i Helsingborg & då lär jag Ä N T L I G E N får tabletter !
Dock undrar jag hur jag ska orka en hel vecka till men klarade jag mig så länge sist
ska jag nog överleva en vecka ?
Fick lite broshyrer & sånt vanligt & så förklarade hon att trots det var rätt nyligen
jag var gravid är det saker som förändrat, nya saker har kommit & saker försvunnit.
Vi räknade ut att rutin ultaljudet lär bli i början av feb & det ser vi fram emot :)
Fick även tid för inskrivning i början av december.
Kändes bra när jag gick därifrån & att jag inte behövde envisas om att det
är hyperemesis det handlar om & inte vanligt illamående man får när man är gravid.
Ställde mig på vågen i morse också, gått ner 1½ kg på ca 1 vecka.
Roligt värre !

För er som inte vet vad hyperemesi är kommer lite kort fakta.
Hyperemesis gravidarum (HG) (Från grekiskansk hyper och latinskans emesis och gravida; betyder "överdriven kräkning av gravid kvinna") är en allvarlig form av morgonillamående, med ihållande, våldsamt graviditetsrelaterat illamående och/eller kräkningar som förhindrar adekvat upptag av mat och vätska. 

Hyperemesis anses vara en ovanlig graviditetskomplikation men eftersom illamående och kräkningar är vanligt förekommande vid graviditet så finns det ingen skarp gräns mellan vanligt morgonillamående och hyperemesis. Man räknar med att cirka 0,3-2% av alla gravida kvinnor drabbas av hyperemesis.








Postat av: Rebecca

usch då.. hoppas du blir bättre av tabbletterna!!

2009-11-10 @ 11:17:42
URL: http://beccastina.blogg.se/
Postat av: Emelie

Hejsan. Halkade in här av en slump och när jag läste det här inlägget så känner jag verkligen med dig! Jag är gravid i vecka 17 med mitt andra barn och jag mår precis som du. Har spytt varje dag sen tolv veckor tillbaka, legat med dropp på sjukhuset tre gånger och gått ner 7 kilo. Så jag vet hur jobbigt det är, hoppas verkligen att du blir bättre snart!

2009-11-10 @ 18:45:01
URL: http://emeliiewallin.blogg.se/

BRA ATT VETA INNAN DU KOMMENTERAR:
1. Din kommentar granskas av mig innan den publiceras i bloggen
2. Frågor etc besvaras inte i bloggen, har du en fråga lämna din @ eller bloggadress.
3. Reklam & annat trams raderas direkt!
4. Hot polisanmäls!

Namn
E-post * publiceras ej
Hemsida/Blogg

Kom ihåg mig?