Ibland är man lite väl sadistisk mot sig själv ...

Just nu känner jag mig riktigt sadistisk mot mig själv , jag har djävulska sår på bröstvårtorna & förmodligen har jag åkt på svamp eftersom lillkillen har massa torsk , trots detta kämpar jag på med amningen .
Jag vrider mig & kvider varje gång & har god lust att börja lipa eftersom det är smärtsamt .
Han har fått lite erättning efter amningen så jag inte behöver amma allt för långa stunder men det bränner & svider i boobsen ändå ju .

Så varför plågar jag mig själv ? Ja, det kan man ta mig fan undra för det gör jag också .
Det var såhär det blev med Ängla om man bortser från svampen & för att vila brösten fick hon lite ersättning,
efter det så dög inte brösten för Ängla & hon valde flaskan.
Just då mådde jag skit , man hade ständigt hört hur viktigt det var att amma, bra mammor ammade ungefär
så psykiskt blev det väldigt jobbigt att inte kunna amma men sen när jag vant mig vid tanken kändes det bra.
Huvudsaken var att lillan fick i sig mat & mådde bra vilket hon gjorde, sen var det ju ett plus i kanten att pappa också kunna få samma mysiga stund med henne .

Under graviditeten har jag sagt att amningen inte är så viktig för mig , vill han amma så ammas han , vill han inte så gör det mig inget men nu när det väl kommer till kritan så är jag klyven trots allt.
Jag vill faktiskt amma & hoppas såren kan läka så jag kan amma i lugn & ro igen.
Kelian blir inte riktigt nöjd alla gånger men jag tror det beror på att jag stressar upp mig & spänner mig så mjölken inte rinner riktigt som den brukar men det ordnar nog upp sig snart.

Tänk vad annorlunda man kan känna när man väl står där , jag var bombsäker på att jag inte skulle kämpa så med amningen & plåga mig själv på detta viset igen men nu är det så ändå.
Men denna gången tänker jag inte på hur folk kommer se på mig , hur det kommer uppfattas om amningen skiter sig , man är inte en bättre mamma för man ammar .
Nu tror jag dock att det kommer bli lättare än sist för lillen är glad för boobsen så han lär inte välja bort dom i första taget haha .

Jag är ingen amningsfanatiker utan blir mest förbannad på dumskallar som hela tiden tjatar om amningens fördelar , hur viktigt det är , vilken mysig stund det är mm.
Ersättning duger lika bra i mina ögon , mat som mat , ersättningsbarn mår inte sämre .
Dom får samma närhet som ett ammande barn & kan få samma band till BÅDA sina föräldrar.
Förstår inte varför det är en ständig fråga " ammar du ?" , har det någon som helst betydelse ?
Så länge barnet får i sig mat så borde det ju räcka ;)










Postat av: Isabel

Jag förstår faktiskt vad du menar. Jag har själv haft lite problem med mina bröstvårtor. De har inga sprickor eller sår men det gör lik förbannat ont ibland att amma och ändå fortsätter jag bara för jag är envis och har sagt att jag ska amma mitt barn med min mjölk så länge jag bara kan. Men nu fick min envishet kliva åt sidan när jag till slut köpte mjölkersättning igår.. Hon ska inte få det jämt, men ibland när det gör som ondast och vårtorna behöver vila. Hur gärna jag än vill att hon bara ska ha min mjölk så är det bättre att kombinera så här än att jag och hon ska ha dålig erfarenhet av amningen.. Och det är som du säger, så länge barnet får i sig mat spelar det ju egentligen ingen roll om det är ens egen mjölk eller ersättning, men ersättning erbjuder ju faktiskt pappan också att få delta i matandet :)

2010-07-22 @ 08:01:19
URL: http://aizah.se
Postat av: Oursons

huvaligen, svampen och såren är HEMSK, hade samma med Seb.. Fick svamp i mjölkgångarna så det sved städigt och ännu värre efter amning.. Fick behandlingar på både mig och Seb, men det gick inte. Jag GRÄT varje gång.



Samma med Simon, hade ett helvete med sår efter förlossningen som tids nog läkte sakta men säkert. Vid 8 veckor kom svampen och det gjorde lika ont denna gång. Gav upp lika fort, visste vilken helskotta jag hade och valde därför att gå över till ersättning.



En glad mamma och ett glatt barn är det bästa :)

2010-07-22 @ 13:02:24
URL: http://ourson.blogg.se/
Postat av: Annika

Hejsan

Läste om amningen och ville bara komma med tips till dig =)



Med mina andra barn fick jag också såriga bröstvårter och köpte då såna här amningsnappar på babyland , de sätter du på så får dina bröst vila lite men det är ändå samma känsla för barnet, och så får dina bröstvårter lite tid på sig att läka.

De hjälpte mig mycket... det gör ju skitont när de blir sådär. Lycka till

Å du jag känner likadant som dig med ersättning å sådär men denna gången vill jag så gärna amma för att det är mycket lättare nattetid, med de andra klara ja bara en månad sen var det till å stiga upp varje natt två tre ggr, snark. Jag hoppas det går bättre denna gången!! Oj va mö det blidde =) Hehe ha en bra kväll

2010-07-22 @ 18:57:44
URL: http://mysteriumamorvincitomnia.blogg.se/
Postat av: Isabel

Jag har faktiskt samma problem. När hon suger så kommer det massor, tillochmed så hon nästan får för mycket, men när jag pumpar kommer det knappt nånting längre. På sjukhuset kom det massor varje gång jag pumpade.. Men vi provade med ersättning igår och det funkade hur fint som helst :) Och just nu gör vårtorna inte ont alls så allt är på topp :)

2010-07-23 @ 17:17:52
URL: http://aizah.se
Postat av: Roya

Jag förstår för det gjort fruktansvärt ont när jag ammade min dotter först 2-3 veckor. Sen blev det bättre, var tvungen att kombinera amning och bröstpump. Nu när jag ska ha andra barn så hoppas jag att jag inte få sår på bröstvårtan igen.... Usch ryser redan när man tänka på det.

2010-07-24 @ 21:55:08
URL: http://lovemyjibi.blogg.se/

BRA ATT VETA INNAN DU KOMMENTERAR:
1. Din kommentar granskas av mig innan den publiceras i bloggen
2. Frågor etc besvaras inte i bloggen, har du en fråga lämna din @ eller bloggadress.
3. Reklam & annat trams raderas direkt!
4. Hot polisanmäls!

Namn
E-post * publiceras ej
Hemsida/Blogg

Kom ihåg mig?