Förlossningsberättelse - Vilde

Vaknade runt 7 på morgonen & slemproppen hade gått, misstänkte faktiskt att den skulle göra det
eftersom jag haft en del förvärkar kvällen innan .
Någon timma senare så började jag få värkar & jag tog alvedon & gick runt här hemma. 
Värkarna började sätta sig i ryggen & kännas lite mer & jag förstod att det var på gång :)
Hoppade in i en dusch & det var jäkligt skönt & stå där & andas genom värkarna haha.
Ringde mamma någon gång & sen ringde jag syster yster & förvanade lite ifall vi skulle behöva åka in .
Värkarna kom tätare & ökade i stryka så Danne ringde hit syster ifall att .
Jag gick runt här hemma & andades & hade vetekudden , skrattade lite däremellan & hade det bra trots värkarna .

Efter ett tag så ringde jag till förlossningen i Helsingborg , mest för att fråga när vi skulle åka in & förvarna lite att vi skulle komma senare, men då fick jag beskedet att det var fullt så det fick bli Lund . 
Hej & hå , då fick jag faktiskt lite panik eller ja både jag & Danne eftersom det är en bit &
mina värkar kom tätare hela tiden & det brukar ju gå rätt fort när det väl sätter fart för min del . 
Så jag ringde ner till Lund & så var det bara att åka & tur var väl det kanske , för hade jag väntat lite till kanske han hade kommit på vägen haha .

När vi kom ner till Lund så fick vi komma in på ett förlossningsrum , CTG sattes & så fick jag stå där vid sängen för jag ville icke ligga ner , barnmorskan fick fråga om jag hade en värk för det syntes inte direkt. 
Efter en 20 minuter kom hon tillbaka för att känna hur öppen jag var , då var jag öppen 6-7 cm .

Hon frågade om jag ville ha lustgas & jag sa att hon kunde sätta på den ifall att jag ville använda den men det slutade med att den stängdes igen för jag inte använde den för jag tyckte det funkade bra att andas igenom värkarna & barnmorskan & undersköterskan var imponerade av hur lugn & fokuserad jag var & att man inte kunde märka att jag hade värkar.  Jag tyckte faktiskt det var väldigt lätt att hantera allt & jag tycker inte det finns någon anledning att bli helt till sig för det hjälper inte att bli stirrig liksom . 

Vildes hjärtljud sjönk en hel del så dom ville sätta en elektrod eller vad det heter för att se , för det kunde vara dosan som konstra eller att det var mina som visades . 
Så dom tog hål på hinnorna så vattnet gick sen höll sig en av dom där inne hela tiden eftersom det gick så fort sist med Kelian från det att dom tog hål på hinnorna.
Och det dröjde inte länge förren krystvärkarna kom & då var det på med lustgasen & efter första gången började jag skratta & sa att nu börjar den verka haha.

Det kändes som jag krystade i evigheter men det hela tog ca 8 minuter tydligen , men fyfasen , kändes
desto mer denna gången än de andra två faktiskt . Men jag fokuserade på att ta i som bara den & han kom ju ut tillslut ;)
Jag grät av lycka när jag äntligen fick honom på bröstet & han var så himla liten,  13.03 kom vår lilla prins . 
Sen frågade jag om det var en pojke  ( det visste vi ju redan men ja )
Vilken känsla , vilken lycka , vilken kärlek , min fina lilla son!

Sen blev det spruta för oss båda & sen skulle moderkakan ut , de tog lite tid & det enda jag kunde säga var
uuuuh & blää ungefär.
Blev amning för han skulle få råmjölken & jag bara låg där & studerade vårt underverk 
Det blev dags för vägning & mätning , 2890 gr & 52 cm lång <3
Så fick vi in brickan som faktiskt inte var torra mackor utan riktigt gott & KAFFE .
Hoppade in i en dusch sen kom dom med ersättning eftersom jag inte ammar pga medicinering
& han tog flaskan utan problem 
Sen gick vi upp till perinatal avdelningen för att tillbringa helgen .

Från det att vi kom till förlossningen tills han var ute tog det 1 timma & 20 minuter, precis lagom :D
Jag upplevde förlossningen som enormt lätt , det blev jobbigt först när krystvärkarna kom men
samtidigt var det jäkligt skönt när dom väl kom , svårt att förklara , men just när huvudet skulle ut så 
var det inte jättekul ;)
Annars så kan jag faktiskt inte påstå att det var särsklit jobbigt & jag är jättenöjd med hur allt gick & bm & usk var toppen .


Slängde ihop detta lite snabbt så kanske skriver lite mer på den sen  & bilder kommer. 










Postat av: Lisa

Du är helt enkelt gjord för att föda barn :-)

2012-04-11 @ 13:21:04
Postat av: ENDENISE - a mama's story

Vilken härlig berättelse, älskar förlossningsberättelser :) så mysig läsning!



sv: bra gissat inne hos mig, en ny omgång är uppe nu :) kram

2012-04-11 @ 14:30:07
URL: http://endenise.se

BRA ATT VETA INNAN DU KOMMENTERAR:
1. Din kommentar granskas av mig innan den publiceras i bloggen
2. Frågor etc besvaras inte i bloggen, har du en fråga lämna din @ eller bloggadress.
3. Reklam & annat trams raderas direkt!
4. Hot polisanmäls!

Namn
E-post * publiceras ej
Hemsida/Blogg

Kom ihåg mig?