Min förlossning.

Så nu ska jag allt skriva den lovade förlossningsberättelsen.
Kommer säkert glömma en hel del , men tar det i stora drag :)
Skippar alla roliga detaljer just nu mest för orken egentligen inte är tillbaka & huvudet inte med än.
Så jag kommer skriva om allt & mer utförligt om förlossningen sen.
Men så länge får detta duga .


På måndags kvällen till tog värkarna rätt bra & Danne klockade dom till var 3-4 minut,
men jag ville likt förbannat INTE in till förlossningen eftersom jag inte trodde det
skulle leda någon vart , men han ringde & vi skulle komma upp.
Jag hade all tid i världen kände jag & tyckte vi skulle fixa mat till älsk innan ,
skulle pussa lite på katten mm , ja & blogga medans han lämnade Sina hos svärmor.
Allt för att dra på det eftersom jag var hundra på att bli hemskickad & kände mig löjligast i världen.
 
Kom upp på förlossningen runt 20.15 , togs emot av en jättebra barnmorska.
Det sattes ctg på & togs ett blodtryck som låg rätt högt för mig, 140/100.
Värkarna kom med samma intervall som hemma & hon verkade
förvånad att jag kunde prata samtidigt , ( innan när jag ringt fl hette det ju att kan jag prata är det inga värkar)
Sen skulle hon se om det öppnat sig något & jag förberedd på att tacka & heja.
Men fick höra ett oj , du har gjort ett bra hemma arbete för du är öppen 5 cm , hinnan var utbucklad
eller hur man ska säga , så hem skulle jag inte.
Kan säga att jag blev enormt chockad & väldigt lättad, halva arbetet klart :)

Fick ett rum medans de tappade upp ett bad till mig , var riktigt mysigt därinne,
tända ljus & radio på , där hoppa jag i medans Danne fick gå ner efter väskan &
ringa min mamma & svärmor .
När jag låg i badet kom de in lite personal & hälsa som skulle ha nattpasset,
så lyssnade dom på Änglas hjärta.
Tillslut orkade jag inte ligga där i så jag gick ur & kom in på rummet igen.
Fick frågan om vad jag ville göra nu , fick förslaget om att sitta på en medicinboll .
Det var skönt det med att sitta & vagga runt på den .
Värkarna satte igång mer & mer & tillslut blev det lite jobbigt & då frågade dom om jag
ville prova med lustgas , haha , var inte så svår för det.


Dock la jag undan masken under värkarna imellan åt för det inte tog .
Under tiden togs det ännu fler blodtryck för det skulle beslutas om det behövdes
sättas en nål för säkerhets skull , men det slapp jag .

Värkarna blev jobbigare än innan & lustgasen fick höjas.
Det skulle kännas & pillas vilket gjort ondare än värkarna enligt mig .
Öppnade väl mig någon cm till så vid 00.10 tog dom hål på hinnorna
& jävlar i det vilken fart det blev på värkarna.
Jag försökte kolla på ctg kurvan när dom skulle komma för att kunna andas in lustgas i tid,
men den funkade ju att gå efter , den var uppe över 100 men värkarna på 40 kunde kännas mer :P
Lillan fick en "alienpigg" i huvudet också för hjärtljuden inte kunde läsas av så bra med dosan på magen.
Smart som jag var kastade jag väck masken i de värsta jävla värkarna för de jag fick inget av det,
så jag andades på som en dåre & det hjälpte minst lika bra.


Hörde orden " hon behöver nog tappas" , illa kvick fick jag ur mig att nejdå jag kan kissa själv,
på toa påpekade jag att jag ville krysta men först lyssna dom inte men kände efter ändå,
visst var det dags för hon fick in in fingrarna mer än precis & huvudet var påväg.
Så kl. 00:45 började jag få krysta på & jag tog i för kung & fosterland.
Mitt i allt trodde jag att jag skulle spricka som bara den & sa att jag spricker ju ,
men tydligen inte , men ja , när man ligger där & det känns som man både ska skita ner sig
& bajsa ut något från muttan är man inte helt med på vad som händer runt om .
När dom såg huvudet frågade dom om jag ville känna , nej tack , ut ska hon .
Vid 01.04 kom vår underbara Ängla ut , hon la på brösten & tårarna började rinna ännu mer.
Min lilla dotter var det vackraste jag någonsin skådat , den som legat i min mage & ställt till
ett sånt helvete rent ut sagt var perfekt.
Istället för att räkna tår & fingrar la jag märke till att hon hade långa naglar ;)
5 minuter senare kom moderkakan ut & både jag & lillan fick varsin spruta i benen.

Först sa dom att jag inte spruckit alls nästan , men det blev ett par stygn iallfall.
Allt invändigt så det var väl skönt antar jag.
Att sys var värre än hela förlossningen faktiskt , att behöva ha pill därnere när man
är rent mörbultad är inte någon höjdare.
Sen släppte bedövningen så det kändes rätt bra.
Fick hela tiden höra att jag skulle andas i masken men jag hög på att precis
fött världens vackraste lyssnade knappt.
Sen låg jag tydligen & drog upp rumpan från sängen samtidigt .
Första frågade jag Danne om inte han skulle ta henne för hon gled ner från magen &
jag tänkte att hon kanske trillar ner när jag ligger & blir hög på gasen .
Men alla fick säga att nejdå hon ligger bra där så jag fick ju ge mig .
Danne tyckte det var en otrevlig syn med stora nålar så han gick ut & ringde
familjerna så länge & meddelade att hon var kommen.

Efter det var det mätning, vägning mm.
Vi fick mackor mm & jag duscha .
Vid 05.30 kom vi till egenvårdsavdelningen & fick sova vidare allihopa.


Ni får ursäkta allt hackande i texten & om den är osammanhägande ,
men som sagt , det kommer bättre senare !









Postat av: LAJSA.NET

Åh vilken drömförlossning!!! Hihi.. Sitter här alldeles tårögd :D

2008-11-03 @ 14:15:01
URL: http://lajsa.net
Postat av: Lisa

Låter som att du inte haft alls ont :P Det låter som en bra förlossning! :D

2008-11-03 @ 14:28:01
URL: http://lising.blogg.se/
Postat av: Sandra Lill

Shit, vad din förlossning var lik min i visa saker, helt sjukt ;P (värkarna var uppe i över 140 fast en värk i 40 kunde kännas mer o.s.v samma som hinnan var utplånad & de.)Fast din var ju inte lik min på det sättet, min förlossning var ju hemsk, du hade värsta drömförlossningen. Fast de lätt som du blev bättre omhändertagen än vad jag blev.

2008-11-03 @ 15:18:48
Postat av: Beetty

Underbart =).. jag kan nästan längta igen till min förlossning.

hehe.. så söt är hon eran flicka!

2008-11-03 @ 21:26:57
URL: http://freshing.blogg.se/
Postat av: Nathalie

Haha det var typ som för mig då ;) Var ju också öppen 5 cm när ja kom in å sen var han ute efter knappt 4 timmar :)

2008-11-03 @ 23:28:16
URL: http://nathaliedeniz.blogg.se/

BRA ATT VETA INNAN DU KOMMENTERAR:
1. Din kommentar granskas av mig innan den publiceras i bloggen
2. Frågor etc besvaras inte i bloggen, har du en fråga lämna din @ eller bloggadress.
3. Reklam & annat trams raderas direkt!
4. Hot polisanmäls!

Namn
E-post * publiceras ej
Hemsida/Blogg

Kom ihåg mig?