Svar på kommentar .

Anonym om Uppdatering om Ängla & lite annat tjöt :):
Men inte kan hon ju leva på gröt och ersättning! Håller helt med bvc sköterskan.
Det handlar om att utveckla nyfikenheten, och lättast är att testa flera olika sorters pureér.
Klart att man inte ska tvinga i något som dom inte gillar, men det finns egentligen inget som dom inte tycker om i den åldern, utan det handlar mer om att dom är ovana.
Din tös börjar bli stor nu, så av näringsmässigt skäl så borde hon äta mer än bara gröt och ersättning.
Och en sak till.. ett barn svälter aldrig sig själv. Det äter när det blir hungrigt!



Jag har aldrig påstått att hon enbart kan leva på gröt & ersättning .
Vi har gett henne ALLA pureer som tänkas kan , även hemmagjorda.
Hon har hållt på såhär sedan vi började med gröt vid 3,5 mån så
detta är inget nytt s k problem , BVC sköterskan har bara valt att inte lägga energi
på att ge råd försen nu då det handlar om att låta henne vara utan mat en hel dag om det krävs.

Vår BVC sköterska litar jag inte på & hennes råd är något jag inte tänker följa utan att någon annan säger detsamma till mig , hon har tidigare hetsat upp sig & målat fan på väggen när det i själva verket inte har varit det minsta fel enligt läkaren.

Ju mer vi försöker tvinga henne desto mer kämpar hon emot,
vi kommer fortsätta som tidigare , erbjuda mat men inte tvinga henne , det är det bästa för vår del .
"Erbjuda mat utan krav på prestation"
Alla barn är olika !
Nyfiken är hon , en inte intresserad av att äta den .
Vi har som rutin att ge henne plockmat när vi äter , låta henne kladda med maten för
att hon ska få upp intresset & det har visat sig vara positivt & gjort så hon äter bättre .

Vissa dagar äter hon jättemycket mot vad hon brukar och för andra är det kanske lite ,
men framsteg för oss.
Idag var exempelvis första gången hon åt en hel portion gröt & då skrattade jag mig lycklig !

Hon mår hur bra som helst & ökar i vikt , javisst kräver hon mer näring nu men
som sagt vi är jobbar på att få henne äta hela portioner av maten .

Vill även förtydliga att jag är väl medveten att barn inte svälter sig ,
men alla äter faktiskt inte när dom är hungriga .









Postat av: Pia

Låter som att du pratar om Meja! Vi har också testat alla olika purér, men hon gillar det INTE! Hon blir jätteledsen och får kväljningar. Hon äter däremot två portioner gröt till frukost och sen två portioner innan läggdags. Sen ammar hon resten, fortfarande. Känns lite sisådär.. Vi hade nästan slutat amma när hon helt plötsligt vägrade äta maten. Tur att jag fortfarande kan amma henne iaf!:)

2009-06-24 @ 18:35:55
URL: http://piasandberg.blogg.se/

BRA ATT VETA INNAN DU KOMMENTERAR:
1. Din kommentar granskas av mig innan den publiceras i bloggen
2. Frågor etc besvaras inte i bloggen, har du en fråga lämna din @ eller bloggadress.
3. Reklam & annat trams raderas direkt!
4. Hot polisanmäls!

Namn
E-post * publiceras ej
Hemsida/Blogg

Kom ihåg mig?