Varför sticker det i folks ögon att jag väljer att ha mitt egna barn hemma ?

Jag får ständigt frågan NÄR Ängla kan börja på dagis ( förskola för er som vill säga det ) precis som det vore en självklarhet att sätta barn på dagis bara för dom fyller 1 år. Nu är det ju faktiskt så att jag är hemma så VARFÖR skulle hon ens sättas på dagis då , oavsett om jag pluggar eller inte så skulle jag inte med gott samvete ha min dotter någon annanstans eftersom jag klarar av att ta hand om mitt egna barn trots studier.
Sen heter det " dom behöver andra att leka med " för visst är det så att bara för man är hemma träffar man inte andra barn eller ? För det första är det inte nödvändigt med dagis försen de är 3 år enligt forskarna vad jag hört , för det andra så leker dom inte direkt MED varann i denna åldern & jag känner att öppna förskolan räcker gott & väl likaväl som vi träffar andra i Änglas ålder också.

Jag vill uppfostra mitt barn & inte låta någon personal på förskolan tillbringa mer tid med henne än jag som förälder när hon är så liten sen tycker jag att det är hemsk när folk sitter hemma & skickar iväg sina ungar för dom behöver tid för sig själva , ursäkta men den dagen man valde att skaffa barn så tog man på sig ett ansvar & tid för sig själv kan man väl ha ändå eller det är bara jag som lyckas få egen tid trots jag har min dotter hemma ?
Förstår inte vad det är som upprör folk att man har dom hemma länge , man får nästan försvara sig när man berättar att nejdå hon ska vara hemma tills nästan barn ska skolas in på dagis är det tänkt , men om jag säger ett ont om om dom som skolar in vid 1 års ålder så blir det hysteriskt !
Jag säger inget om dom som måste pga olika skäl men vet många som är hemma , dom som skolar in för det kommer syskon mm för annars blir det ju så jobbigt enligt mig får man räkna med att det inte är dans på rosor, att vissa dag är kaotiska & jävliga & man vill bara springa iväg det hör till !
Jag tänker iallfall inte ta en massa sura miner för jag har möjligheten & att jag & min man är överrens om att hon är för liten för att skolas in & för det andra hade det aldrig gått med hennes rutiner & matvanor eftersom hon troligtvis svält ihjäl en dag , varit en monster pga för lite sömn mm .
Sen tycker jag det ska bli hur mysigt som helst att få vara hemma med båda mina barn i sommar.
Tycker det är lika illa att ifrågasätta varför man INTE sätter sina barn på dagis som att ifrågasätta varför man sätter en liten liten 1 åring på dagis , för dom är verkligen inte stora vid 1 år & vissa får gå från tidig morgon till sen eftermiddag, ja ni kan ju räkna ut själva hur många timmar förskolepersonal får tillbringa med barnen & du som förälder får ?








Postat av: Angelica <3mamma till liam & nr 2 påväg<3

Ne de får vi hoppas :) Men snart ska vi till läkarn så då får vi svar iaf =))



Det där med dagis är ju så olika, jag var ju tvungen sätta in honom så att jag skulle få stå till arbetsmarknadens befogande så att om det skulle komma upp ett jobb så ska jag bara kunna ta det, men än har jag ej fått nått o nu går jag i "skolan" Men inge fel med såna som väljer o ha sina barn hemma =)) Men liam tkr de är roligt med dagis o så länge han mår "bra" av det så mår jag bra av det.. Han är ju "bara" där 3 timamr om dan då jag inte är i skolan då! Men ta inte åt dej nått, alla har vi olika syner på saker o ting o skönt är det iaf ;) gör ni en kväll som denna då?

2010-01-22 @ 22:08:42
URL: http://kronanskvinna.blogg.se/
Postat av: Eiram

Ohhh, vad jag blir glad. Du har helt rätt !! Kram på Er

2010-01-22 @ 22:51:14
Postat av: Jakobine- mamma till Embla

Jättebra skrivet! Har precis samma tankar som du när vi kommer till den tidpunkten i våra liv. Självklart vill jag vara mer med mitt barn än at tlåta vilt främmande personer ta över största tiden av min dotters liv.

2010-01-23 @ 10:44:36
URL: http://jakobin.devote.se
Postat av: Evelina

jag förstår dig! hade jag haft möjlighet att hålla mina barn hemma från dagis hade jag oxå gjort det! kram

2010-01-23 @ 14:22:13
URL: http://www.metrobloggen.se/evsi
Postat av: Tova

Vilket bra inlägg! Självklart är det upp till var och en, helt sjukt egentligen att vissa saker anses som "självklara" i vårt samhälle.

Själv var jag hemma fram till 5-årsåldern (vi 4 syskon kom ganska efter varann...) och hade en helt underbar o trygg barndom :)

2010-01-23 @ 17:17:28
URL: http://www.metrobloggen.se/trasslet
Postat av: Sandra

Ja jag hade vatt över lycklig om jag fått kunna vara hemma med Kevin så som du är med Ängla :D. Men jag är glad över att han trivs så bra där och har utvecklas enormt där.Tycker du ska gotta dig att du har de så :). Det enda som är viktigt för barn i den här åldern är att träffa andra barn och de gör du endå. För jag har ju mått sjukt dåligt och fått ångest och gått i depression för jag inskola honom så tidigt. Men han har ju inte tagit illa vid de faktikst bara posetivt. Nog mer jag som tagit illa vid de. Så njut bara av de hela. Tänkte på de, folk som frågar dig vrf du har har henne hemma, är för dem kanske är avundsjuka?

2010-01-24 @ 00:14:19
URL: http://chiquiitta.blogg.se/
Postat av: Lisa

Jag håller med :) jag vill gärna ha Alva hemma så länge jag kan! Ni är ju iväg emellanåt så hon leker med andra barn ändå ;)

2010-01-24 @ 00:25:24
URL: http://lising.blogg.se/
Postat av: Natha

Tycker inte heller att man ska klanka ner på förskolor bara för man valt att ha sitt barn hemma ;)



Jag skulle inte gnälla på någon som har sitt barn hemma, man gör sina egna val. Tycker alla borde sluta lägga sig andras liv lite mer helt enkelt :P



De som är bäst för en familj är inte bäst för en annan!

2010-01-24 @ 18:28:59
URL: http://nathaliedeniz.blogg.se/
Postat av: Lina - Mamma till Anabelle & gravid med nummer två

Jag tycker inte man ska ifrågasätta någon jag tycker det är upp till den egna familjen och ingen annan! Vi klurar ju fortfarande på hur vi ska göra med dottern men givetvis så vill vi gärna ha henne hemma. Anledningen till att vi ens funderar är att jag fick en skada under första förlossningen och om det skulle bli så igen så kanske jag inte skulle klara en 20 månaders + en nyfödd. MEN det lutar ändå åt att hon kommer få vara hemma, om det skulle bli samma skada igen så får ju sambon ta föräldraledigt och jag bli sjukskriven. Mer än så är det ju inte :) Tycker också man ska uppfostra sina egna barn som man satt till världen. Och jag anser absolut att man är för liten för dagis egentligen vid 1 år. Dom som måste måste ju så är det ju bara och dom ska man inte hacka ner på. Men kan man så tycker jag absolut man ska ta till vara på all tid man har med barnen, de växer så fruktansvärt fort!

2010-01-24 @ 22:19:34
URL: http://linajohnsson.blogspot.com
Postat av: sofie

jag tänker heller inte sätta elias på dagis nu när han blir 1, tänker försöka vara hemma så länge som möjligt med han ,, vi går på öppnaförskola 1-2grr i veckan sen babycafe och det räcker.

Så håller absolut med dig !

2010-01-25 @ 13:17:09
URL: http://sofie90le.devote.se
Postat av: Nina

Vet hur du menar, Hugo fick lov att börja på dagis när han var 1 och 3 mån för att jag började plugga, inge kul alls. sen drog vi ner på tiden då jag slutade de studierna, men det är som sagt bra att ha dom på dagis ändå eftersom dom lär sig att allt inte handlar om dom, dom får vara med andra och blir inte lika mammiga/pappiga, dom får ett immunförsvar pga alla sjukdomar osv.. men det är ändå mycket bättre på vissa sätt att ha dom hemma!

Jag tycker att man borde få va mammaledig längre, dom är så små när dom är 1, men men.

Nu går Hugo på dagis 3 dagar / vecka, 4 timmar / dag. Och jag saknar honom sååå när han är där, men när han är så stor som han är så tycker han att det är så jätteroligt att leka med alla och blir så glad när man går dit, så det är nog bara bra för honom. Men jag skulle aldrig ha han där längre tid, om jag verkligen inte MÅSTE liksom.

Alla föräldrar tycker olika, men dagis är inte bara negativt.

2010-01-25 @ 19:57:06
URL: http://ninawikizz.blogg.se/
Postat av: MAMALICIOUS.ORG

Kan du maila mig din inloggning? :)

2010-01-26 @ 15:14:10
URL: http://mamalicious.org
Postat av: Emelie, mamma till Noah

Kan inte annat än hålla med! Jag har också fått en massa ifrågasättanden och kritik för att jag är hemma med min son som är född i november - 08. Jag pluggar heltid på distans samt är hemma med Noah. Jag kan säga att det inte är lätt och skolan blir lidande emellanåt, så fort jag nämner ngt om detta till ngn får jag svaret: Men varför sätter du han inte på dagis då?

Jag tycker att även fast det inte alltid är lätt att både plugga och vara heltidsmamma så tror jag ändå att det i slutändan är bäst för mitt barn att han är hemma med mig när han är så liten. Han ska få börja hos dagmamma till hösten. Jag pluggar min sista termin då, så då vill jag kunna ta igen om jag inte hunnit det tills dess. Han är inte ens två år då, och folk tycker fortfarande att det är sent. Fattar inte! Om jag hade haft möjlighet skulle jag haft han hemma tills han är iaf 3 år.

2010-02-05 @ 13:11:10
URL: http://ourlittlefamily.blogg.se/

BRA ATT VETA INNAN DU KOMMENTERAR:
1. Din kommentar granskas av mig innan den publiceras i bloggen
2. Frågor etc besvaras inte i bloggen, har du en fråga lämna din @ eller bloggadress.
3. Reklam & annat trams raderas direkt!
4. Hot polisanmäls!

Namn
E-post * publiceras ej
Hemsida/Blogg

Kom ihåg mig?