Bak på gång.

Syster har precis varit här en stund, alltid lika trevligt <3
Nu håller jag på att baka eller degen står & jäser just nu så om ett tag
ska jag börja baka ut bullar & sen ska skiten jäsa 60 minuter.
Det är det som är så tråkigt, det ska jäsa & jäsa & jäsa i evigheter !
Får hoppas dom smakar bra, blir eventuellt lite kanelbullar också återstår att se.
Har ju ingen plats i frysen så inget kan frysas in dumt nog & lussebullar skulle jag också gjort
men det får bli en annan dag.
Receptet jag använt mig av idag:

Vetebullar

Släta vetebullar att doppa i kaffe eller mjölkglaset... Serverade ljumma, som de är eller med lite mjukt smör. De enklaste är ibland det godaste!

Du behöver

  • 50 gram jäst (för söta degar)
  • 150 gram smör
  • 5dl mjölk
  • 1,5 dl socker
  • 1-1,5 tsk salt
  • ca 1,5 l vetemjöl special
  • 1 ägg

Gör så här

25-30 stora bullar

Smält smöret och tillsätt mjölken. Värm till 37 grader.

Lös jästen med mjölkblandningen. Rör ner salt och socker. Tillsätt mjölet under knådning, se upp så du inte får för mycket mjöl! Arbeta ihop till en smidig deg.

Knåda på låg hastighet i ungefär 15 minuter med matberedare/ degblandare. Låt degen jäsa till dubbel storlek i bunken, cirka 30 minuter.

Ta upp degen på bakbord och dela i bitar. Rulla till bullar och sätt av på plåt med bakplåtspapper eller smord plåt.

Låt nu bullarna jäsa till dubbel storlek, cirka 50-60 minuter. Pensla bullarna med uppvispat ägg efter halva tiden.

OBS! Det är väldigt svårt att säga precis hur länge bullarna ska jäsa - det beror på en mängd saker. Men många jäser bullarna för kort stund och får då torra och kompakta bullar. Låt storleken på bullarna avgöra - de ska minst ha dubblat sin volym.

Grädda bullarna i nedre delen av ugnen på 225 grader i cirka 12 minuter. Låt svalna på något under bakduk på galler innan servering.









Postat av: Lisa

Jag älskar såna vetebullar :D gief!

2009-12-11 @ 22:40:37
URL: http://lising.blogg.se/

BRA ATT VETA INNAN DU KOMMENTERAR:
1. Din kommentar granskas av mig innan den publiceras i bloggen
2. Frågor etc besvaras inte i bloggen, har du en fråga lämna din @ eller bloggadress.
3. Reklam & annat trams raderas direkt!
4. Hot polisanmäls!

Namn
E-post * publiceras ej
Hemsida/Blogg

Kom ihåg mig?